Doorfietsroutes Den Helder reactie FB

Op deze pagina vind informatie over de doorfietsroute in de Kop van Noord-Holland.
In dit geval vanaf de Teso tot veer Westeinde.

Voor de routes in de andere gemeentes:

Opmerkingen bij de route Den Helder

Op deze pagina kun je onze beknopte reacties op de route Texel bekijken. Hieronder kun je het complete document downloaden.

pdf ⋅ 4 MB

21-11-2023 Fietsersbond afd Noordkop aanvullende opmerkingen bij doorfietsroute Kop van NH_webversie

Download

De hele route

Klik op een afbeelding voor een vergroting.

DH Route

De route is een schakel tussen

  • de Teso veerhaven,
  • De haven,
  • Willemsoord,
  • het (winkel)centrum van Den Helder
  • Julianadorp
  • en het veer Westeinde

Hemelsbreed is de afstand 9,5 km en de route is 12. Daarmee is het de kortst mogelijke en veiligste route.
 
 
 
 
 

Route station naar veerhaven

NS naar Teso

Positief:

  • Het is de redelijk kortste en veiligste route.
  • Een groot deel is voorzien van fietsvoorzieningen
  • Je passeert een parkje en er staan veel bomen.

Negatief:

  • Er zijn 2 verkeerslichten op de route.
  • De oversteek Kanaalweg-Postbrug is gevaarljk voor fietsers.
  • Oppassen bij de Beatrixsstraat is
  • De kwaliteit van de (betegelde) fietspaden is soms matig.

Route over Teso parkeerterrein

Huidige situatie:

  1. Het fietspad over het parkeerterrein naar de boot is niet erg comfortabel. Het is betegeld (rood en grijs). Direct naast het pad staan auto’s geparkeerd.
  2. Vanaf de toegang voor de auto’s tot het ticketbureau is het fietspad smal en moet met dit delen met voetgangers.

Gewenste situatie:

  1. Rood asfalteren en scheiden van geparkeerde auto’s: minder conflicten, en uitstoot van fijnstof en uitlaatgassen.
  2. Mogelijkheid van verbreden onderzoeken.
  3. Route vanaf de boot via de zomerpromenade (rode route).

Brakkeveldweg -NS - watertoren

DH Boerhave

De beoogde route (bruin):

Deze gaat onder de tunnel door (verkeer in twee richtingen) en daarna over fietspaden langs de Kievitstraat richting busstation en stationsplein naar de watertoren. Wij vinden dat een erg drukke route. Ook de hoek bij de Beatrixstraat is link.

Gewenste route:

  1. Niet via de tunnel (bruin). Deze is onvoldoende breed voor een fietsstrook met een voorgeschreven breedte van tenminste 3 meter. Vanwege tegemoetkomend verkeer en de bocht in de tunnel is dit bovendien risicovol
  2. Route via de Boerhavestraat (rood).
  3. De Boerhavestraat wordt een fietsstraat.

 

 

 

 

Noorderhaven

DH-Noorderhaven-300×156
  • Door woonwijk (rood)
  • Beoogde route (bruin)
  • Na realisatie woonwijk (paars)

De paarse route loopt over het terrein van Noorderhaven. Wij vinden deze route voor de cliënten én de fietsers niet ideaal.

Gewenste route:

    1. Door de woonwijk (rode route) óf
    2. Een fietsroute door de geplande nieuwbouw aan de noordzijde (paars) naar veerpont Westeinde. Deze heeft onze voorkeur. Vanaf dit fietspad kan men via bruggen naar de woonwijk ten zuiden.

Oversteek veerpont Westeinde

Westeinde

Huidige situatie:

Het veerpont heeft beperkte vaartijden. Dat kan voor niet ter plaatse bekenden leiden tot vervelende situaties. Ook bij stremming leidt het tot problemen.

Gewenste situatie:

  1. Voorkeur: een vlotbrug i.p.v. een veerpont.
  2. Uitbreiding van de vaardienst tot 7 dagen in de week en 24 uur per dag
  3. De brug komt er niet.
    De dienstregeling zal wijzigen in dagelijks tot 23:00 uur. De Fietsersbond heeft daarom gekeken naar omleidingsroutes. Deze zijn noodzakelijk, anders is er geen sprake van een doorfietsroute.

Omleiding Den Helder-Anna Paulowna vv

Omleiding Den Helder-Anna Paulowna

Er is één positief punt:

  • De route via veer westeinde is 12 km
  • De route tot rotonde Doggersvaart-Nieuweweg is ongeveer 11 km.
  • Tot tot rotonde Callantsogervaart-Langevliet is ongeveer 17 km.

Negatief:

  • Fietsvoorzieningen ontbreken vaak.
  • Geen veilige oversteek Balgweg-N99. Een middeneiland is gewenst
  • Kooybrug, de parallelweg is ons al jaren een doorn in het oog. Nieuwe kans om het aan te pakken?
  • De route gaat door “leeg” gebied en is daardoor sociaal onveilig.
  • Deze omleiding voldoet dus eigenlijk niet aan de normen voor een doorfietsroute.

Omleiding Den Helder-Keinse vv

Omleiding Den Helder-Keinse

Positief

  • Vrij liggend fietspad in 2 richtingen langs Keinsmerweg tot ’t Zand.
  • ’t Zand is ingericht als 30 km zone.

Negatief:

  • De omleiding is bijna 2 keer zo lang.
  • Matig of ontbrekende fietsvoorziening.
  • Veel door “leeg”gebied en daardoor sociaal onveilig.
  • Dicht langs de N9.

 

 

 


Naar de routes van de andere gemeentes: